OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Výmluvný podnadpis tohoto článku naprosto přesně seděl pro srovnání polských TIDES FROM NEBULA a australských SLEEPMAKESWAVES. Obě kapely hrají post-rock a obě kapely v ten den měly výtečný zvuk, ale přece jsem z jedné odcházel naprosto bez jakéhokoliv zaujetí, z druhé pak naprosto nadšený. TIDES FROM NEBULA jsem viděl snad popáté a zvukové podmínky na Strahově patřily rozhodně k těm nejlepším. Až sem bylo vše v pořádku. Jejich živé koncerty mě vždy otráví velkou dávkou sterility, která z kapely prýští. Na přehrávané pózování basáka Przemka Węgłowskiho jsem si již zvykl, ale na absolutní absenci jakýchkoliv feromonů, která z těchto muzikantů vyvěrá, si nezvyknu asi nikdy.
Indická čtyřka doplněná o britského zpěváka Daniela Tompkinse nezačala s moc dobrým zvukem. Při úvodní „Allure“ byla udupaná instrumentální složka a příliš vytažené zpěvy, to se však změnilo během několika minut a následující třičtvrtěhodinka byla božská. SKYHARBOR samozřejmě nevynechali hitovku „Patience“, při které si tedy Daniel nebyl příliš jistý ve chvílích, kdy hlas přeřadil na fistuli, ale to byl jen drobný šrám na jinak výtečném setu indických pocitářů.
Většina materiálu pocházela z posledního alba „Guiding Lights“, ze kterého zazněl i téměř desetiminutový stejnojmenný opus a tak lehce zklamaní mohli odcházet snad jen fanoušci jejich prvního alba „Blinding White Noise: Illusion and Chaos“.
V první lajně je nadržený ajťák, plešatý krakonoš a androgynní model. Všichni s kytarami. Ano správně. SLEEPMAKESWAVES jsou tady. Jejich třetí koncert v Praze dokázal Sedmičku zaplnit zhruba stotřiceti lidmi, což je v době, kdy jen o pár dní později navštíví Prahu RUSSIAN CIRCLES a mnohé další žánrově spřízněné kapely, velmi solidní výkon a jsem velmi rád, že jsem měl možnost toto kvarteto bandu shlédnout právě ve strahovském undergroundovém svatostánku. Jak už jsem psal výše, hlavní rozdíl mezi Australany a Poláky byl v chemii, která u těch druhých byla téměř hmatatelná. Koncert sám o sobě byl strhující, což jsem zažil na koncertech instrumentálního post rocku jen opravdu málokdy.
Hlavní kostru setu tvořil nový materiál z alba „Love of Cartography“, došlo však i na moji nejoblíbenější „In Limbs And Joints“ z předchozího alba „...And So We Destroyed Everything“. Set si zachovával živelnost i v první třetině, kdy kapela neustále řešila technické problémy s in-ear odposlechy. Ve finále si zaplněná Sedmička vytleskala ještě přídavek a já mohl spokojeně odejít. Předpokládám, že to byla poslední šance, vidět tyto Australany takto zblízka v malém klubu, neboť jejich hvězda stoupá každým rokem.
foto: Radek Bártík
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.